Eduardo González de la Fuente

Doctorands / Doctorandes
Doctorands
Títol de la tesi:

La conformación del karate de Okinawa entre la tradición y la modernidad. Una aproximación a los procesos interculturales en el contexto de la globalización.

Director/a: Dr. Blai Guarné Cabello, Dr. Gustavo Pita Céspedes.
Tesi en cotutela: -
Data d'inscripció de la tesi: 2017/03/09
Tesi europea: -
Idioma de la tesi: Castellà
Resum:
L'objectiu d'aquesta tesi és analitzar críticament la construcció cultural i la configuració politico-discursiva del karate d’ Okinawa com a fenomen intercultural modern i techné comunitària de pau. Per a tal efecte, aquest projecte de recerca doctoral es proposa examinar la cultura del karate en la confluència de discursos i pràctiques que el componen, qüestionant críticament les bases de consens que subjeuen el seu discurs públic hegemònic: tradició, interculturalitat i cultura de pau. En aquest sentit, s'abordaran específicament els processos soci-històrics i culturals de codificació, estandardització, esportivizació, espectacularització i comercialització del karate, des d'una òptica que assembli les nocions de japonisme i orientalisme, centre i perifèria, tradició i modernitat, cultura i mercantilització.

A Okinawa, lloc d'intersecció de colonialismes, es congreguen circumstàncies com una situació perifèrica, una notable diàspora, una doble ocupació de territori i imaginari per part japonesa i nord-americana, o una dependència econòmica respecte a ambdues nacions que la situa com la prefectura més pobre de tot Japó. Aquests factors fan de la realitat sociocultural de l'arxipèlag un camp fèrtil per a l'anàlisi del karate com un fenomen intercultural global. Per tant, la inclusió en la meva recerca doctoral d'aquesta dimensió territorial servirà per desentrellaçar i problematitzar el karate com a manifestació essencial i distintiva de la identitat japonesa. A aquest efecte es farà ús de recerques que posen en dubte el gènere nihonjinron i que analitzen les polítiques de la dōka seisaku. El karate és el fenomen cultural okinawenc amb major propagació mundial, i per tant trobem en ell una excel·lent oportunitat d'aproximació a l'estudi sociohistóric de la multiculturalitat de la societat japonesa, atès que en la seva construcció es reuneixen tant elements multiètnics com d'estratificació social. D'aquesta manera, el karate, entès com a espai de concurrències socials, culturals i econòmiques, és un àmbit productiu per analitzar les polítiques culturals i econòmiques de Japó, aportant llum sobre les seves relacions intra i extraculturals en el context de la globalització.

Becari: NO
Tipus de Beca: -
Data d'admissió als estudis de doctorat: 2016/10/06

Línia o línies de recerca a què s'adscriu:

Línia prioritària de recerca de l'Àrea de Traducció i Interpretació: -
Línia secundària de recerca de l'Àrea de Traducció i Interpretació: -
Línia prioritària de recerca de l'Àrea dels Estudis de l’Àsia Oriental: Cultura, pensament i interculturalitat de l'Àsia Oriental
Línia secundària de recerca: Societat de l'Àsia Oriental
Estades predoctorals de recerca: Centre d'Estudis d'Àsia i Àfrica, Departament d'Estudis d'Àsia, El Colegio de México (COLMEX), Ciutat de Mèxic; Ago 2019 - Ago 2020. Investigador visitant.

Facultat d'Estudis Globals i Regionals, Universitat de les Ryukyus, Nishihara; Ago 2018 - Des 2018; Investigador Visitant Estranger.

Centre d'Estudis d'Àsia i Àfrica, Departament d'Estudis d'Àsia, El Colegio de México (COLMEX), Ciutat de Mèxic; Nov 2017 - Juny 2018. Investigador visitant.

Publicacions: González de la Fuente, Eduardo (2016). "Acheronta movebo. Resiliència i revolució a The Mexican (1911) de Jack London ". 452ºF Revista de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada, 16: 195-208.
Comunicacions a congressos: González de la Fuente, Eduardo. “The congregation of religious symbols and martial practices in Okinawa: cosmogony, identity, and ideology in modern karate”, Workshop ‘Religion and Sport in Japan’, organitzat pel Department of Comparative Religions de la Western Michigan University, Kalamazoo, 1/3/2019 al 03/03/2019.

González de la Fuente, Eduardo. "L'emblema de Hachiman com a símbol del kobudo d'Okinawa: una mirada al mite del déu de la guerra a la cultura tradicional del Regne de les Ryukyus", Simposi: Ressons mitològics a la cultura moderna del Japó, Centre d'Estudis d'Àsia i Àfrica (CEAA), Departament d'Estudis d'Àsia, El Colegio de México (COLMEX), Ciutat de Mèxic, 23/04/2018.

González de la Fuente, Eduardo. "El karate com a eina política als inicis de l'Era Showa. Genwa Nakasone: historiador, editor i ideòleg ", VIII Simposi Internacional de Joves Investigadors en Traducció, Interpretació, Estudis Interculturals i Estudis d'Àsia Oriental, Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, 30/06/2017.

González de la Fuente, Eduardo. "Traditional values, martial arts tourism and National Branding: the case of Okinawan Karate", 14th European Association for Sociology of Sport Conference: "The Values of Sport: between tradition and (post) modernitat", Charles University, Praga, 14/06/2017-17/06/2017.

González de la Fuente, Eduardo. "La factible possibilitat de l'insòlit a 'La Biblioteca de Babel' (1941) de Jorge Luis Borges", I Congrés Internacional Figuracions de l'Insòlit a les literatures Espanyola i Hispanoamericana (Segles XIX i XX), Universitat de Lleó, Lleó, 5/ 11/2014 - 07/11/2014.