Qui som

Direcció

Josep Maria Gregori i Cifré (Igualada, 1964)  

Catedràtic de Musicologia de la UAB. La seva recerca musicològica comprèn aspectes històrics i interpretatius de la música dels segles XV al XIX i temes de pensament i d’estètica musicals, sobre els quals ha publicat nombrosos llibres i articles, i presentat ponències i comunicacions a congressos nacionals i internacionals. Ha rebut diversos guardons d’investigació musicològica, com els premis Higini Anglès de la Societat Catalana de Musicologia (1977), Fundació Güell de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (1982), Emili Pujol (1991), Fundació Ernest Lluch (2008), Beca E. Lluch Ciutat d'Olot (2010) i Joan Mercader (Igualada (2014). Ha exercit de secretari de l’Institut de Musicologia Josep Ricart i Matas (1979-2002) i de la Societat Catalana de Musicologia (1992-2004). És acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (2007) i membre de l’Institut d’Estudis Catalans (2017). En la vessant artística ha cantat, entre d’altres, amb els grups de música antiga La Capella Reial de Catalunya, Exaudi Nos i De Canendi Elegantia, amb els quals ha participat en nombrosos concerts i enregistraments.

Equip

IFMuC forma part del Grup de Recerca Consolidat (SGR) Patrimoni Musical de Catalunya IFMuC-IcMuC de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), coordinat pels Profs. Drs. Josep Maria Gregori i Cifré i Jordi Ballester i Gibert

Dr. Josep Maria Gregori i Cifré, director
Catedràtic de Musicologia, UAB

Dr. Xavier Daufí i Rodergas
Professor Associat, UAB

Bernat Cabré i Cercós
Professor Associat, UAB

Carles Badal Pérez-Alarcón
Doctorand i Becari FPU, UAB

 

Col·laboradors

Dr. Jordi Rifé (2001-2007)
Professor Agregat, UAB

Marta Grassot (2001-2010)
Llicenciada en Història i Ciències de la Música i Graduada Superior en Arxivística i Gestió Documental, ESAGED (UAB)

Carme Monells (2001-2008)
Llicenciada en Història i Ciències de la Música, UAB

Olga Niubó (2002-2010)
Llicenciada en Història i Ciències de la Música, UAB

Gerard Moreno Sabaté (2003-2008)
Llicenciat en Història i Ciències de la Música, UAB

Neus Cabot (2005-2008)
Llicenciada en Història i Ciències de la Música, UAB

Andreu Guinart (2006-2009)
Llicenciat en Història i Ciències de la Música, UAB

Dra. Montserrat Canela (2007-2013)
Professora Associada, URV

Elena Salgado (2008-2013)
Llicenciada en Història i Ciències de la Música, UAB

Montserrat Giménez (2008-2014)
Llicenciada en Història i Ciències de la Música, UAB

Anna Romeu (2013-2016)
Llicenciada i Màster en Història i Ciències de la Música, UAB

Dra. Aurèlia Pessarrodona (2015-2017)
Beca Juan de la Cierva, UAB

Irene Augé (2016-2019)
Grau en Musicologia, UAB

Martí Badia (2016-2019)
Grau en Musicologia, UAB

Anna Maria Anglada (2017-2019)
Doctoranda, UAB

 

Convenis

La Universitat Autònoma de Barcelona manté signats Convenis de Pràctiques de Patrimoni Musical amb nombrosos arxius, tan de titularitat pública com privada, i d’altres centres, entre els quals cal esmentar els arxius eclesiàstics de les catedrals de Girona, Tarragona, Lleida i Solsona; les parròquies de Castelló d’Empúries, Sant Pere de Reus, Santa Maria del Pi de Barcelona, Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar, Santa Eulàlia de Berga, Santa Maria de la Geltrú; els arxius diocesans de Solsona i Girona; Museu-Arxiu de Santa Maria de Mataró i Museu del Vi de Vilafranca del Penedès (Vinseum); els arxius de la xarxa d’Arxius Històrics Comarcals de la Generalitat de Catalunya d’El Papiol, Igualada, Granollers, Olot, Ripoll i Tàrrega; la Biblioteca del Seminari Episcopal de Barcelona i el CEDOC, Centre de documentació de l’Orfeó Català.

 

Altres col·laboradors

Aquets convenis permeten prorrogar, i sovint completar, les pràctiques de descripció dels fons i, a la vegada, incorporar d’altres col·laboradors com:

Sandra Coronel, fons TerC (Arxiu de la Catedral-Basílica del Sant Esperit de Terrassa)

Núria Medrano i Marta Trill, fons Sant Pere de Reus (Arxiu Parroquial de Sant Pere de Reus)

Maria Company, Anna Costal, Carles Cors, Eneida Ruscalleda, Albert Busquets, Estel Mendoza, Josep Fusté, Santi Gibert, Montserrat Viñas, Eva Maria Ordás, Magda Martí, Raquel Pujol, Anna Termes, Raquel Dilmé, Martí Vilà, Albert Morcillo i Vanessa Esteve, fons GiC (Arxiu de la Catedral de Girona)

Ferran Granja, fons TagF (ACUR)

Maria Josep Aloguin, Laura Gené i Francesc Rius, fons La Selva del Camp (AHA)

Cristina Expósito, fons Enric Juncosa (AHAT)

Esther Garcia LLop, Amàlia Ametlló, Marta Andrés i Maria Jesús Castell, fons LleC (ADLL)

Maria Soledad Brunet Torrent, fons Carme Piñol i fons del Seminari (BPESB)

Mercè Fantova i Mauricio Rey, fons Francesc Argemí (Museu de Badalona)

Ramon Canut, fons Joaquim Rial (AHAT)

Josep Maria Serra i Antoni Clavera, fons de Santa Maria de Ripoll (ACRI)

Helena Patricio, Teresa Soler, Antoni Oliveres, Francesc Rodríguez, Eura Reina i Mireia Navarro, fons MatC, MatF, MatV (Museu-Arxiu de Santa Maria de Mataró)

Mireia Perpinyà, Pere Marí, Esther Domènech, Joan Vila i Oriol Oller, fons CdE (Arxiu Parroquial de Santa Maria de Castelló d’Empúries)

Maite Fages, fons SolC (ADS)

Antònia Casas, fons Santa Eulàlia de Berga (Arxiu Parroquial de Santa Eulàlia de Berga)

Assumpta Sardans i Juan Pedro Medina, fons Seu de Manresa

Ferran Aguiló, fons Josep Cumelles i Ribó (CESC)

Mariona Llobera, Amparo Armengol, Lola González, Iván González i Núria Llobet, fons Santa Maria del Pi (Arxiu Parroquial de Santa Maria del Pi)

Joana Canalias, fons SEO (ACGAX)

Núria Martí, Cristina Roca i Adriana Muntadas, fons SMI (ACAN)

Angelina Dorado, fons MerB (BPESB)

Cristina Álvarez, Noel Camarena i David Galan, fons Seminari (BPESB)

Anna Torrent, Jordi Puig i Marc Tost, fons GrAS, GrJV, GrEP (ACVO)

Pau Vázquez-Pongiluppi, Violeta Tello i Alícia Daufí, fons Miquel Pongiluppi (Arxiu Municipal del Papiol)

Martí Vilardebó, fons Josep Sancho Marraco (Fundació Maurí, La Garriga)

Andrea Bares i Marc Montané, fons Santa Maria de la Geltrú (Arxiu Parroquial de La Geltrú)

Nil Fernández, fons GiC i Casa Carles (ADG)

Cristina Amengual i Joaquím Ródenas, fons Sant Vicenç de Sarrià (Arxiu Parroquial de Sant Vicenç de Sarrià)

 

Finançament

Des de 2003, IFMuC compta amb l’ajut diversos projectes de recerca Micinn/Mineco per sufragar les despeses d'infraestructura, publicacions, dietes i viatges del projecte:

  1. 2003-2007: “La música religiosa en Catalunya en el siglo XIX. Estudios sobre patrimonio musical: los fondos musicales de la basílica del Espíritu Santa de Terrassa, la Merced de Barcelona y el Convento de los frailes capuchinos de Sarriá (Barcelona)”. BHA2003-03057.
  2. 2008-2011: “La música religiosa en Catalunya en el siglo XIX. Estudios sobre patrimonio musical: los fondos musicales del Archivo Diocesano de Girona, Biblioteca Episcopal de Barcelona, Santa Maria de Mataró, Sant Esteve d'Olot y Archivo Comarcal de Tàrrega”. HAR2008-03587.
  3. 2011-2014 (pròrroga 2015): “Catalogación, estudio y edición de los fondos y del repertorio musical de los siglos XVII-XIX de la Catedral de Tarragona y las basílicas de Igualada y Castelló d'Empúries”. HAR2011-24195.
  4. 2016-2018: “Patrimonio musical en Gerona: catalogación y estudio de las fuentes musicales conservadas en la catedral, el Archivo Diocesano y el Museu de Arte de Gerona”. HAR2015-64554-P.

Durant el període 2006-2010 la Subdirecció General d'Arxius del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya va col·laborar en la subvenció de les tasques de descripció dels fons musicals en procés de tractament per part del projecte.

Des de 2018 IFMuC participa en el programa «Fontes Musicæ Cataloniæ: catalogació, edició i difusió dels repertoris compositius, iconogràfics i de tradició oral de Ctalunya (1450-1950)» de la Secció Històrico-Arqueològica de l’Institut d’Estudis Catalans.

Campus d'excel·lència internacional U A B